MENU
Zespół trakcyjny nazywany Rübezahl, czyli Karkonosz na stacji Huta. Wagony jeszcze przed zmianą malowania obowiązującą od lat 30 ( ). Wagon silnikowy ET89 na czele składu nie ma charakterystycznych płóz do odgarniania śniegu ( ).

Dodał: moose° - Data: 2011-03-16 21:04:01 - Odsłon: 4656
Lata 1927-1930


Stacja Szklarska Poręba Huta - przed wojną Josephinenhütte, a do 1947 r. Jóźwin, była pierwszą stacją za Szklarską Porębą Górną, oddaloną od niej o 2,5 km. Huta była największą stacją na górskim odcinku tzw. Kolei Izerskiej: miała 6 torów, rampę, 2 place załadunkowe, skład węgla i obrotnicę. Na stacji tej kończyły bieg pociągi, które zostawiały większość podróżnych na stacji Szklarska Poręba Górna, natomiast na "Hucie" obrządzano parowozy i formowano składy powrotnych pociągów pasażerskich. Tutaj także prowadzono najintensywniejszy ruch towarowy - dostarczano surowce dla pobliskiej huty szkła Julia, załadowywano jej produkty, a także drewno z izerskich lasów i kamień z pobliskiego kamieniołomu granitu. Stację oddano do ruchu z wielką pompą 30 czerwca 1902 r., a zelektryfikowano w 1923 r. Po 1945 r. pociągi pasażerskie w liczbie 4 par na dobę kursowały do 1958 r., a towarowe (zbiorowe) do końca lat 70. Następnie zlikwidowano stację sprowadzając posterunek do nieczynnej ładowni. W 2009 roku rozpoczął się remont odcinka ze Szklarskiej Poręby Górnej do Jakuszyc prowadzony przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei, gdyż to Urząd Marszałkowski przejął ten odcinek. Przystanek uruchomiono ponownie 3 lipca 2010 roku (zbudowano niewielką wiatę w otoczeniu starej infrastrykury). W kolejnych latach doprowadzono do ruiny i ostatecznie do wyburzenia dawnych budynków stacyjnych, a w 2017 roku rozpoczął się kolejny remont i budowa nowego przystanku. W 2018 roku oddano przystanek wyposażony w nowy peron, którego wysokość dostosowano do kursującego taboru oraz postawiono wiatę dla podróżnych, wiatę na rowery i wykonano parking na trzy samochody. Po przejęciu linii przez województwo zmieniono pikietaż przystanku z km 30,950 na km 31,062. (moose)

  • /foto/374/374534m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6826/6826859m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/3964/3964646m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/258/258488m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/374/374344m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/9001/9001045m.jpg
    1935
  • /foto/373/373726m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/6539/6539988m.jpg
    1992
  • /foto/9233/9233731m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233732m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233741m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233743m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233744m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233745m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233747m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233751m.jpg
    2006
  • /foto/222/222310m.jpg
    2007
  • /foto/222/222313m.jpg
    2007
  • /foto/222/222469m.jpg
    2007
  • /foto/222/222470m.jpg
    2007
  • /foto/222/222474m.jpg
    2007
  • /foto/337/337609m.jpg
    2010
  • /foto/337/337611m.jpg
    2010
  • /foto/337/337613m.jpg
    2010
  • /foto/389/389128m.jpg
    2011
  • /foto/404/404634m.jpg
    2011
  • /foto/4288/4288069m.jpg
    2011
  • /foto/3380/3380767m.jpg
    2012
  • /foto/3380/3380768m.jpg
    2012
  • /foto/3971/3971965m.jpg
    2013
  • /foto/4921/4921317m.jpg
    2014
  • /foto/4922/4922855m.jpg
    2014
  • /foto/4890/4890908m.jpg
    2014
  • /foto/4890/4890924m.jpg
    2014
  • /foto/5960/5960898m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991081m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991084m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991086m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991089m.jpg
    2016
  • /foto/8589/8589779m.jpg
    2016
  • /foto/8589/8589802m.jpg
    2016
  • /foto/6993/6993104m.jpg
    2017
  • /foto/7808/7808750m.jpg
    2018
  • /foto/8772/8772218m.jpg
    2020
  • /foto/9133/9133970m.jpg
    2020
  • /foto/9133/9133972m.jpg
    2020
  • /foto/9133/9133973m.jpg
    2020
  • /foto/9032/9032592m.jpg
    2020
  • /foto/9122/9122254m.jpg
    2020
  • /foto/9122/9122258m.jpg
    2020

"Eisenbahnen in Schlesien. Ostdeutsche Eisenbahngeschichte. Band 4 Siegfried Bufe , Bufe-Fachbuch-Verlag , Egglham 1993

Poprzednie: Teatr Cinema (nieczynny) Strona Główna Następne: Wysoki Kamień (1058 m n.p.m.)


Festung | 2005-12-26 13:34:37
Gdyby kogoś interesował obecny ( z czerwca 2002 r.) wygląd miejsca, które było kiedyś stacją Josephinhütte, to odsyłam do fotki na stronie----> . Zdjęcie zrobione było podczas przejazdu specjalnego pociągu ze Szklarskiej Poręby do Korzeniowa, uruchomionego po raz pierwszy od 57 lat, tj. od 1945 r. Na fotce widać pozostałości sieci trakcyjnej 15 kV. Czytałem na którejś z kolejarskich stron, że uruchomienie tego pociągu zajęło parę lat; kłody były rzucane raz ze strony PKP, a raz ze strony ČD. Miejsce dawnej linii kolejowej jest bardzo urokliwe i przy tym mało znane, pełne tajemniczych miejsc. Ciekawostką jest odcinek z torem zębatym, wspomnianym kiedyś w komentarzach zdjęć zębatej kolei sowigórskiej autorstwa Danusi B. Przejazd pociągu między Josephinhütte a Jakuszycami widać tu---> , a wjazd do Jakuszyc od strony Czech tu---> . Autorem zdjęć jest miłośnik 100 letniej jakuszyckiej kolei zębatej p. Hippmann z Czech.
Festung | 2005-12-26 14:02:12
W nazwie Jóźwina łyknąłem dwie literki, powinno być oczywiście Josephinenhütte ( Huta Józefiny).
zbigniew | 2008-04-30 21:56:17
Przed wojną to tu była stacja końcowa dla pociągów dalekobieżnych. Po wojnie rolę tę przejęła stacja wcześniejsza - Szklarska Poręba Górna. Widok w kierunku wyjazdu do Szklarskiej Poręby Górnej.
zbigniew | 2008-04-30 21:57:11
moose | 2011-03-05 11:25:26
Szczęśliwie i w części opis Festunga jest już nieaktualny. Owszem Huta to już nie stacja, a jedynie przystanek osobowy, ale czynny i nawet z frekwencją podróżnych. Co do przyczyn podróżowania Karkonosza samotnie do Korenova (wówczas Horni Polubny) to problemem nie była znacznie trudniejsza trasa do Jakuszyc. Nie była bardziej wymagająca w zasadzie na całym górskim odcinku nachylenie torów nie przekraczało 25 promili. Chodziło o zaporową stawkę "osiowego" narzuconą przez czeskie koleje, które powodowała że przeciąganie całych składów było nieopłacalne. Podobnie było w Mieroszowie i Mezimesti, dokąd dojeżdżał tylko pojedynczy wagon silnikowy.
TW40 | 2011-03-16 23:14:52
Może te płozy to element ruchomy i usuwano je latem?
moose | 2011-03-18 17:00:42
Zapewne tak. Lemiesze - tak się to zwie.