MENU
Warszawa most Poniatowskiego, zdjęcie Jana Malarskiego..

Dodał: Antoni Kuczek° - Data: 2020-07-02 08:32:57 - Odsłon: 417
Rok 1927


Most Poniatowskiego w Warszawie – prawie stuletni most nazwany na część księcia Józefa Poniatowskiego. Urodę zawdzięcza m.in. wieżyczkom, zaprojektowanym przez Stefana Szyllera. Dwa razy zniszczony.
----------------------
Architekt:
Mieczysław Marszewski.
W zespole twórców mostu znajdowali się również:
Bronisław Plebiński - szef działu inżynierskiego,
Stefan Szyller - szef działu architektonicznego.
Autorem herbów zdobiących most był Zygmunt Otto.

Budowa:
1904-11; uroczyste otwarcie: 1914.
Budowa mostu stała się koniecznością wobec przeciążenia mostu Kierbedzia. Kolejne projekty pojawiały się od 1870 - dopiero jednak w 1900 Ministerstwo Sprawa Wewnętrznych zleciło Mieczysławowi Marszewskiemu przygotowanie projektu mostu. W 1903 Marszewski złożył projekt mostu opierającego się na dwu filarach, wzorowanego na moście w Budapeszcie. Projek ten nie uzyskał aprobaty Ministerstwa Wojny, które skierowało do realizacji projekt firmy Batignolles. Z tą decyzją nie zgodził się powołany w 1904 Komitet Budowy Mostu.
M. Marszewski opracował nowy projekt - tym razem ośmioprzęsłowego mostu - przekazany do realizacji. Prace rozpoczęto latem 1904.
W 1910 po kontroli bardzo wysokich kosztów budowy aresztowano kierującego pracami M. Marszewskiego. Prace kontynuował Aleksy Lubickij - nie zmieniając niczego w pierwotnych projektach, ani nie zmieniając składu personelu technicznego.
Prowizoryczny ruch na moście otwarto w 1912, ruch na wiadukcie w 1913 - uroczyste otwarcie nastąpiło w 1914. Most uzyskał imię Mikołaja II. Warszawiacy nazywali go jednak Trzecim Mostem, bądź mostem Poniatowskiego - w 1913 mijała setna rocznica śmierci księcia.
Most ze śródmieściem został połączony wiaduktem, natomiast po stronie praskiej zbudowano obecną al. Poniatowskiego, która zakręcała w obecną al. Zieleniecką łącząc most z Targową.

Zniszczony:
wycofujący się z Warszawy Rosjanie 5 sierpnia 1915 wysadzili dwa filary mostu niszcząc w ten sposób cztery przęsła mostu.

Odbudowa:
podczas niemieckiej okupacji most został prowizorycznie odbudowany - wstawiono drewniane przęsła wzmocnione żelaznymi wiązaniami.
Otwarty dla ruchu we wrześniu 1916, spłonął niecały rok później - w sierpniu 1917.
Odbudowa w II RP rozpoczęła się w 1921 i trwała do 1927. W 1925 otwarto tymczasowy ruch na połowie szerokości mostu. Całością prac kierował Bronisław Plebiński.

Zniszczony:
przez Niemców we wrześniu 1944 - ponownie zniszczeniu uległy cztery przęsła.

Odbudowa: w 1946 według projektu S. Hempla. Całkowicie zmieniono konstrukcję zniszczonych przęseł, nie odbudowano sześciu ławeczek w środkowej części mostu. W latach 50-tych rozebrano wieże wjazdowe na most po stronie Pragi.
W 1964 rozpoczęto poszerzanie wiaduktu i mostu.
W latach 1985-90 przeprowadzono generalny remont wiaduktu i mostu - między innymi odbudowano wschodnie wieże przy moście.
Za

  • /foto/9456/9456915m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/8638/8638592m.jpg
    1912
  • /foto/10662/10662131m.jpg
    1912
  • /foto/9661/9661741m.jpg
    1913
  • /foto/9349/9349237m.jpg
    1913 - 1914
  • /foto/7465/7465319m.jpg
    1914
  • /foto/7831/7831004m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889231m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889358m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889383m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889392m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889445m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889476m.jpg
    1914
  • /foto/8693/8693268m.jpg
    1914
  • /foto/8749/8749862m.jpg
    1914
  • /foto/9087/9087779m.jpg
    1914
  • /foto/9088/9088000m.jpg
    1914
  • /foto/9088/9088001m.jpg
    1914
  • /foto/7502/7502224m.jpg
    1914 - 1915
  • /foto/7889/7889461m.jpg
    1915
  • /foto/9525/9525422m.jpg
    1915
  • /foto/10021/10021575m.jpg
    1915
  • /foto/10325/10325875m.jpg
    1921
  • /foto/7889/7889292m.jpg
    1925
  • /foto/8761/8761356m.jpg
    1925
  • /foto/7889/7889249m.jpg
    1926
  • /foto/8488/8488118m.jpg
    1926 - 1939
  • /foto/7630/7630902m.jpg
    1927
  • /foto/9549/9549283m.jpg
    1928
  • /foto/7986/7986209m.jpg
    1930
  • /foto/8873/8873106m.jpg
    1930
  • /foto/7565/7565564m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/7637/7637356m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8131/8131840m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/7591/7591592m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/8435/8435239m.jpg
    1931
  • /foto/10148/10148341m.jpg
    1931
  • /foto/8816/8816799m.jpg
    1933
  • /foto/10146/10146016m.jpg
    1934
  • /foto/9090/9090996m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/9091/9091055m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/10147/10147361m.jpg
    1938
  • /foto/10151/10151413m.jpg
    1938
  • /foto/7889/7889141m.jpg
    1939
  • /foto/7889/7889216m.jpg
    1939
  • /foto/10169/10169912m.jpg
    1939
  • /foto/8884/8884925m.jpg
    1940
  • /foto/8963/8963168m.jpg
    1940 - 1942
  • /foto/9125/9125315m.jpg
    1946
  • /foto/9706/9706524m.jpg
    1948
  • /foto/8504/8504885m.jpg
    1963
  • /foto/8646/8646644m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/7268/7268019m.jpg
    1965 - 1969
  • /foto/9118/9118006m.jpg
    1966
  • /foto/9235/9235743m.jpg
    1969
  • /foto/9379/9379985m.jpg
    1986
  • /foto/10303/10303796m.jpg
    1987
  • /foto/9579/9579852m.jpg
    1989
  • /foto/9204/9204501m.jpg
    2005
  • /foto/8814/8814575m.jpg
    2020
  • /foto/8764/8764529m.jpg
    2020
  • /foto/8856/8856163m.jpg
    2020
  • /foto/8938/8938603m.jpg
    2020
  • /foto/9166/9166318m.jpg
    2021
  • /foto/9504/9504018m.jpg
    2021

Aukcje internetowe

Poprzednie: Schronisko Dom Śląski Strona Główna Następne: Panoramy i widoki Karpacza