W roku 1924 w Grunau założono europejskiej sławy drugą w Niemczech (i tym samym na świecie) Szkołę Szybowcową, Segel-Flugschule, wykorzystującą znakomite warunki naturalne góry Szybowisko (561 m npm), co było szczególnie ważne, jako że starty odbywały się wówczas z lin gumowych lub wyciągarek - wysokość względną 200 m, związane z wiatrami fenowymi silne prądy wznoszące umożliwiające osiąganie pułapów do 10 000 m i łatwy dojazd - wzniesiono budynki mieszkalne, hangary i warsztaty. W roku 1929 wybudowano na Szybowisku kosztem 26 000 RM wielki hangar i jednocześnie podjęto w Jeżowie, Piechowicach i Jeleniej Górze produkcję szybowców szkolnych i wyczynowych, zaś obliczu II wojny światowej charakter szkolenia został zmilitaryzowany. Po wojnie, w 1945, na bazie niezniszczonej niemieckiej wytwórni w Jeżowie powstały Okręgowe Warsztaty Szybowcowe, początkowo remontujące, a od 1947 również produkujące szybowce, których ogółem powstało tam ok. 900, poza wytwarzanymi także częściami do samolotów
Również lotnisko na Szybowisku funkcjonuje współcześnie, służąc Aeroklubowi Jeleniogórskiemu i Centralnemu Ośrodkowi Lotniczemu ZHP, choć starty szybowców formalnie przeniesiono w 1950 do Jeleniej Góry, co miało związek z upowszechnieniem się startów za samolotami.
b/h/ -