Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




2019-2021 Remont dworca, Szklarska Poręba
moose (administrator): Janku (tutaj piszemy do siebie po koleżeńsku) - dziękujemy za gest. Materiały można wysłać do Tereski - jeśli odpowie, albo na adres mailowy redakcji portalu: redakcja@polska-org.pl - oczywiście zawsze uznajemy autorstwo i wzmiankujemy o darczyńcy - z nami te materiały pozostaną na długo.
ul. 1 Maja, Kowary
chrzan233: W 1984 miałem dwa lata i woziłem się, lub bardziej wożono mnie po okolicy;)
Dom nr 81, ul. 1 Maja, Kowary
chrzan233: Zakład bednarski "König's Böttcherei" - właściclel Eduard König, dawny adres Friedrichstrasse 16.
Komisariat Policji Kowary, ul. Grabskiego Władysława, Kowary
chrzan233: Dzięki;)
Pawilon ogrodowy (oficerski), ul. Borusiaka Józefa, Kowary
maras - Administrator: Uzupełniłem o stosowne informację.
Dolna stacja wyciągu na Szrenicę, Szklarska Poręba
fanpage_janowice_wielkie: dzięki

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

maras - Administrator
dariuszfaranciszek
fanpage_janowice_wielkie
fanpage_janowice_wielkie
maras - Administrator
fanpage_janowice_wielkie
fanpage_janowice_wielkie
Tony
Zbigniew Franczukowski (bynio)
fanpage_janowice_wielkie
chrzan233
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Tony
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Zbigniew Franczukowski (bynio)
chrzan233
Zbigniew Franczukowski (bynio)
TW40
Zbigniew Franczukowski (bynio)

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Katastrofa w Marciszowie
Autor: moose (administrator)°, Data dodania: 2020-02-23 06:54:36, Aktualizacja: 2020-02-23 06:54:36, Odsłon: 901

Zgubne skutki nałogu (historia spisana na atlaskolejowy.net)

23 lipca 1974 roku o godzinie 22:30, na skutek pełnienia służby w stanie nietrzeźwym przez dyżurnego ruchu posterunku odgałęźnego Marciszów Górny, doszło do poważnego w skutkach wypadku kolejowego - czołowego zderzenia się pociągu pospiesznego nr 63110 relacji Jelenia Góra - Kraków Główny z pociągiem towarowym nr 6891 na torze nr 2 szlaku Marciszów Górny - Marciszów. Posterunek odgałęźny Marciszów Górny znajduje się na linii pierwszorzędnej Wrocław Świebodzki - Zgorzelec pomiędzy stacjami Sędzisław i Marciszów. Posterunek ten posiada odgałęzienie jednotorowe do posterunku Krużyn leżącego na linii Kamienna Góra - Sędzisław. Ruch pociągów pomiędzy sąsiednimi posterunkami prowadzony jest na podstawie blokady liniowej półsamoczynnej. Na posterunku ze wszystkich stron znajdują się semafory świetlne z sygnałami zastępczymi. Rozjazdy są mechaniczne. Obsadę posterunku stanowi na jednej zmianie, jeden dyżurny ruchu.

W dniu 23.07.1974 o godzinie 21:20 na posterunku powstał zanik napięcia na urządzeniach zabezpieczenia ruchu na skutek awarii w zakładach energetycznych. Od tego momentu ruch pociągów był prowadzony na podstawie zapowiadania telefonicznego. Dyżurny ruchu będący pod wpływem alkoholu nie uruchomił agregatu prądotwórczego, tłumacząc się po wypadku, że nie mógł go uruchomić. Agregat ten został uruchomiony dopiero o godzinie 23:25 przez montera zabezpieczenia ruchu. Przy nieczynnych semaforach dyżurny ruchu przepuścił przez posterunek sześć pociągów na sygnały zastępcze "Sz". O godzinie 22:16 odjechał z posterunku Krużyn pociąg towarowy nr 6891. Dyżurny ruchu posterunku Marciszów Górny, po niewłaściwym ułożeniu drogi przebiegu dla tego pociągu na tor szlakowy nr 2 do Marciszowa, wyświetlił sygnał zastępczy na semaforze B2 (od strony Krużyna) i zanim pociąg ten osiągnął jego posterunek, telefonicznie potwierdził przybycie tego pociągu dyżurnemu ruchu z posterunku Krużyn na godzinę 22:20 i ten sam czas podał dyżurnemu ruchu stacji Marciszów. Przejeżdżającego pociągu nr 6891 nie widział, zeznając, że w tym czasie zajęty był uruchamianiem agregatu, co komisja wypadkowa uznała za nieprawdę, gdyż klucz od agregatu wisiał zaplombowany na tablicy w nastawni. Maszynista pociągu nr 6891 mając wyświetlony sygnał zastępczy na semaforze B2, przejechał przez posterunek Marciszów Górny w ogóle nie zwracając uwagi na to, że został skierowany na tor niewłaściwy. Dopiero zbliżając się do tarczy ostrzegawczej stacji Marciszów zorientował się, że jedzie po torze nr 2 zamiast po torze nr 1. W tym samym zresztą momencie zobaczył jadący na niego inny pociąg. Maszynista pociągu nr 6891 zdążył zahamować swój skład w km 103.900, ale niestety nie zdążył tego zrobić maszynista pociągu pospiesznego Zygmunt Duch jadący tego dnia z pomocnikiem Edwardem Pociechą, co doprowadziło do czołowego zderzenia pociągów przy szybkości około 20 km/h. Skutki zderzenia się pociągów były tragiczne. W pociągu pospiesznym rannych zostało 31 osób, wykolejona i uszkodzona została lokomotywa Pt 47-168 oraz zostało uszkodzonych 6 wagonów pasażerskich. W pociągu towarowym została wykolejona lokomotywa Ty2-580 oraz uszkodzone trzy wagony towarowe. Straty PKP oprócz odszkodowań dla rannych wyniosły 2.815.911 zł. Przerwa w ruchu pociągów trwała 2 godziny i 13 minut, a ograniczenie w ruchu trwało do godziny 06:32 następnego dnia, kiedy to został otwarty tor nr 2.

Główną przyczyną wypadku było pełnienie służby przez dyżurnego ruchu posterunku Marciszów Górny pod wpływem alkoholu. Badanie krwi wykazało 1,66 promila, co jest równe wypiciu ćwiartki wódki. Inne przyczyny wypadku to brak zależności pomiędzy semaforami a rozjazdami na posterunku, bezzasadny wyjazd maszynisty pociągu towarowego na tor nr 2 szlaku do Marciszowa, zamiast zatrzymania pociągu na posterunku i żądania wydania rozkazu szczególnego. Winni wypadku to dyżurny ruchu Henryk Przelaskowski, który dodatkowo został obciążony za nieprowadzenie dokumentacji ruchowej posterunku (przejazdy pociągów zapisywał na luźnej kartce papieru); maszynista pociągu nr 6891 Mieczysław Homołko z MD Jelenia Góra, który dodatkowo został obciążony odpowiedzialnością za nie podawanie sygnału "Alarm" po zauważeniu jadącego w jego kierunku pociągu pospiesznego; pomocnik maszynisty pociągu nr 6891 Krzysztof Krysiak, który nie zwrócił maszyniście uwagi, że z posterunku Marciszów Górny wyjeżdża na tor niewłaściwy.


/ 201-300 / 274 / 3 / 101,412 km /
/ / / / /
Iras (Legzol) | 2020-02-23 11:40:06
Zaciekawiła mnie sytuacja, w której przy zaniku (jak wynika z treści - całkowitym) zasilania, dyżurny ruchu mógł wyświetlić sygnał zastępczy (pulsujące, białe światło na semaforze). Zanik zasilania wynikający z awarii zakładach energetycznych mógł spowodować to, że na całym posterunku jedynymi działającymy urządzeniami był telefon i... mechaniczne zwrotnice. Tylko raz (na szczęście) znalazłem się w takiej sytuacji. Pewnego razu na Piekarach zgasło światło (pulpit zrobił się czarny i nie można było nic wyświetlić), a agregat odmówił posłuszeństwa. Zanim przyszła "odsiecz" pobiegałem sobie z rozkazami od semafora do semafora :) Dlatego ciekawi mnie jak to działało (sygnały zastępcze) na podg. Marciszów Górny.
heck | 2020-02-23 15:45:53 | edytowany: 2020-02-23 15:47:16
Jedna z lokomotyw biorąca udział w katastrofie
zbyszek1030 | 2020-02-29 12:02:42
W starszych typach urządzeń znajdowały się baterie akumulatorów właśnie do wyświetlania sygnałów Sz. O ile pamiętam działały przez 90 minut.
Iras (Legzol) | 2020-03-01 10:19:31
Dziękuję bardzo i pozdrawiam.
Petroniusz (admin) | 2020-03-11 20:25:07
Rafał, a o katastrofie pod Marciszowem w roku 1965 napisałeś, piszesz lub zamierzasz napisać? Pytam, bo mam artykuł z Trybuny Wałbrzyskiej ale nie chcę się niepotrzebnie produkować. Chodziło o wykolejenie pośpiesznego Gdynia - Jelenia Góra, spowodowane pęknięciem główki szyny.