1 października 1907 r. otwarto 26,37 km odcinek z Międzychodu do Chrzypska Wielkiego oraz 15,08 km odcinek z Szamotuł do Binina. 15 kwietnia 1908 r. otwarto odcinek Binino - Nojewo (6,36 km), a 1 maja 1908 r. odcinek z Nojewa do Chrzypska Wielkiego - obydwa z najbardziej skomplikowanym przebiegiem linii i największą ilością cieków wodnych. Linię zbudowały koleje pruskie (KPEV).
Po I wojnie światowej niecała linia przeszła pod zarząd PKP, dopiero w 1920 roku, na mocy traktatu wersalskiego powiat ...
1 października 1907 r. otwarto 26,37 km odcinek z Międzychodu do Chrzypska Wielkiego oraz 15,08 km odcinek z Szamotuł do Binina. 15 kwietnia 1908 r. otwarto odcinek Binino - Nojewo (6,36 km), a 1 maja 1908 r. odcinek z Nojewa do Chrzypska Wielkiego - obydwa z najbardziej skomplikowanym przebiegiem linii i największą ilością cieków wodnych. Linię zbudowały koleje pruskie (KPEV).
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Po I wojnie światowej niecała linia przeszła pod zarząd PKP, dopiero w 1920 roku, na mocy traktatu wersalskiego powiat międzychodzki przyłączono do Polski (widać to w niezmienionych do 1920 roku nazwach stacji). Linia nadgraniczna nie dawała jednak dużej możliwości rozwoju regionu przez który przechodziła. Pewne ożywienie gospodarcze nastąpiło w latach 1924-29, kiedy to w wyniku klęski sówki choinówki w borach Puszczy Noteckiej podjęto masowy wyrąb zniszczonych drzew. Na terenie ówczesnego powiatu międzychodzkiego pracowało 16 tartaków - powstały też bezobsługowe ładownie Orle i Nosalewo (tor boczny) pomiędzy Bininem a Nojewem. Drewno wywożono koleją, a następnie Wartą z Międzychodu barkami do Europy Zachodniej. W sąsiedztwie Międzychodu czynne były też nieduże kopalnie węgla brunatnego (Sieraków). W końcu lat dwudziestych Międzychód stał się znaną w Wielkopolsce miejscowością wycieczkową i wczasową (m.in. z Poznania organizowano pociągi wycieczkowe). Przed wojną kursowało 3-4 pary pociągów na dobę i dodatkowe w dni robocze: Binino - Szamotuły i Chrzypsko - Międzychód. Most nad Osiecznicą w Chrzypsku zniszczono w 1939 r., odbudowano w 1941 r. z użyciem kratownicy. W czasie wojny kursowały 4 pary i dodatkowo dwa w dni robocze Chrzypsko - Międzychód i Nojewo - Międzychód. Pociągi trasę o długości 57 km pokonywały w 1 godzinę i 50 minut. Po wojnie kursowały najpierw 2 pary, następnie zwiększono je do 4. W latach 70. całą linię pokonywały 3 pary i dodatkowo pociag Ryżyn - Szamotuły - Poznań oraz 2 pary Sieraków - Międzychód. Uruchamiano latem bezpośredni pociąg turystyczny "Rybak" Poznań - Międzychód. W latach 1977–1978 przeprowadzono gruntowny remont linii dokonując odbudowy nasypów, wymiany drewnianych podkładów na betonowe oraz wymiany szyn. W latach 80. kursowały cztery pary i dodatkowo w dni robocze Sieraków - Międzychód. Kolej służyła głównie dojazdom do szkół (Szamotuły, Wronki), do zakładów pracy (ZPOW Pomona w Międzychodzie, zakłady zbożowe w Szamotułach, cukrownia w Opalenicy). Pod koniec lat 70. rozwinęła się Państwowa Komunikacja Samochodowa i trzeba było dla niej znaleźć masę towarową. Dlatego ograniczono wysyłkę płodów rolnych koleją na odległościach do 50 km, a później do 100 km. – W ten sposób odpadł nam transport ziemniaków do Wronek i buraków do Szamotuł. Potem ograniczeniu uległ także przewóz ziemniaków do Lubonia, buraków do Opalenicy i w końcu małe stacje zostały na bezrobociu. W czasach PRLu linia miała zwyczajową nazwę "Jaś" ("jechać Jasiem", "ostrorogski Jaś"), co wynikało z nieformalnej nazwy Ostroroga - Jaśkowo. Obsługę trakcyjną w latach 80. zapewniały parowozy TKt48 + 2 wagony 101A ("ryflaki"). W latach 90. na linii pojawiły się spalinowozy serii SU45. Ostatni rozkład jazdy 1995/1996 to 2 pary pociągów z pominięciem Kikowa. Ruch pasażerski zawieszono w maju 1995 r. (pojawiają się różne daty: 17, 27 i 29 maja). 3 maja 1996 r. odjechał ostatni planowy kurs towarowy z Szamotuł do Międzychodu. W 1996 roku przedstawiciele kolei, urzędów wojewódzkich (wówczas poznańskiego i gorzowskiego) i eksperci z Politechniki Poznańskiej odbyli ostatni oficjalny rekonesans oceniając stan techniczny linii i określając chociaż szacunkowo koszty niezbędnych napraw – wszystko pod kątem jej przydatności. Niestety, linia dostała czerwoną kartkę. Uznano, że jej dalsze utrzymywanie nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Problemem nie do przeskoczenia okazał się kiepski stan kratownicowego mostu w Chrzypsku Małym. Problemem było też to że część linii podlegała poznańskiemu zakładowi infrastruktury a część lubuskiemu z/s w Krzyżu. Poźniej pojawiały się już tylko pociągi specjalne: 21 marca 1996 z parowozem Ty2-406, 3 czerwca 2000 r. prowadzony lokomotywą SU45-143 i wagony piętrowe, 4 kwietnia 2001 r. prowadzony parowozem Ok1-357. Ostatni pociąg specjalny który przejechał całą linię poprowadzono 30 maja 2002 r. parowozem Pt47-112 z Wolsztyna. W 2005 r. zamknięto ruch towarowy na odcinku Szamotuły - Nojewo. Ten odcinek już w 2009 r. był nieprzejezdny. W 2017 r. zamknięto ruch z Sierakowa do Międzychodu, kilka miesięcy później linia była już nieprzejezdna. W 2017 roku przywrócono przejezdność linii na odcinku z Ostrorogu do Nojewa i dalej do mostu w Chrzypsku. W 2019 r. umożliwiono przejazdy drezynowe z Międzychodu do Ryżyna. Podczas remontu linii Poznań - Szczecin w 2020 r. zdemontowano kilkaset metrów toru przy stacji w Szamotułach odcinając ją od sieci. W lipcu 2021 r. zniszczony wiadukt w Sierakowie odciął linię od dojazdu od strony Międzychodu. W ramach "Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus" planowane jest do 2029 roku odbudowanie linii 368 z utworzeniem połączenia Gorzów - Międzychód - Szamotuły - Poznań. Pociągi mają dojeżdżać z Międzychodu do Poznania w 1,5 godziny. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Szamotuły Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 6 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Zatom Stary, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec). PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej na rewitalizację trasy Międzychód – Szamotuły z BBF Sp. z o.o. za ok. 7,9 mln zł (netto). Cały remont linii ma kosztować 438 mln zł, z czego 65 mln - 15% zapłacą samorząd województwa wielkopolskiego oraz miasta, gminy i powiaty wzdłuż linii. (moose - różne źródła) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
|
||