MENU
Pociąg na przystanku Szklarska Poręba Huta jadący w stronę Liberca.

Dodał: TW40° - Data: 2017-12-27 22:26:01 - Odsłon: 750
25 grudnia 2017

Data: 2017:12:25 14:01:59   ISO: 1250   Ogniskowa: 16 mm   Aparat: SONY DSLR-A580   Przysłona: f/3.5   Ekspozycja: 1/2000 s  


Stacja Szklarska Poręba Huta - przed wojną Josephinenhütte, a do 1947 r. Jóźwin, była pierwszą stacją za Szklarską Porębą Górną, oddaloną od niej o 2,5 km. Huta była największą stacją na górskim odcinku tzw. Kolei Izerskiej: miała 6 torów, rampę, 2 place załadunkowe, skład węgla i obrotnicę. Na stacji tej kończyły bieg pociągi, które zostawiały większość podróżnych na stacji Szklarska Poręba Górna, natomiast na "Hucie" obrządzano parowozy i formowano składy powrotnych pociągów pasażerskich. Tutaj także prowadzono najintensywniejszy ruch towarowy - dostarczano surowce dla pobliskiej huty szkła Julia, załadowywano jej produkty, a także drewno z izerskich lasów i kamień z pobliskiego kamieniołomu granitu. Stację oddano do ruchu z wielką pompą 30 czerwca 1902 r., a zelektryfikowano w 1923 r. Po 1945 r. pociągi pasażerskie w liczbie 4 par na dobę kursowały do 1958 r., a towarowe (zbiorowe) do końca lat 70. Następnie zlikwidowano stację sprowadzając posterunek do nieczynnej ładowni. W 2009 roku rozpoczął się remont odcinka ze Szklarskiej Poręby Górnej do Jakuszyc prowadzony przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei, gdyż to Urząd Marszałkowski przejął ten odcinek. Przystanek uruchomiono ponownie 3 lipca 2010 roku (zbudowano niewielką wiatę w otoczeniu starej infrastrykury). W kolejnych latach doprowadzono do ruiny i ostatecznie do wyburzenia dawnych budynków stacyjnych, a w 2017 roku rozpoczął się kolejny remont i budowa nowego przystanku. W 2018 roku oddano przystanek wyposażony w nowy peron, którego wysokość dostosowano do kursującego taboru oraz postawiono wiatę dla podróżnych, wiatę na rowery i wykonano parking na trzy samochody. Po przejęciu linii przez województwo zmieniono pikietaż przystanku z km 30,950 na km 31,062. (moose)

  • /foto/374/374534m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6826/6826859m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/3964/3964646m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/375/375273m.jpg
    1927 - 1930
  • /foto/258/258488m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/374/374344m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/9001/9001045m.jpg
    1935
  • /foto/373/373726m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/6539/6539988m.jpg
    1992
  • /foto/9233/9233731m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233732m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233741m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233743m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233744m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233745m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233747m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233751m.jpg
    2006
  • /foto/222/222310m.jpg
    2007
  • /foto/222/222313m.jpg
    2007
  • /foto/222/222469m.jpg
    2007
  • /foto/222/222470m.jpg
    2007
  • /foto/222/222474m.jpg
    2007
  • /foto/337/337609m.jpg
    2010
  • /foto/337/337611m.jpg
    2010
  • /foto/337/337613m.jpg
    2010
  • /foto/389/389128m.jpg
    2011
  • /foto/404/404634m.jpg
    2011
  • /foto/4288/4288069m.jpg
    2011
  • /foto/3380/3380767m.jpg
    2012
  • /foto/3380/3380768m.jpg
    2012
  • /foto/3971/3971965m.jpg
    2013
  • /foto/4921/4921317m.jpg
    2014
  • /foto/4922/4922855m.jpg
    2014
  • /foto/4890/4890908m.jpg
    2014
  • /foto/4890/4890924m.jpg
    2014
  • /foto/5960/5960898m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991081m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991084m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991086m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991089m.jpg
    2016
  • /foto/8589/8589779m.jpg
    2016
  • /foto/8589/8589802m.jpg
    2016
  • /foto/7808/7808750m.jpg
    2018
  • /foto/8772/8772218m.jpg
    2020
  • /foto/9133/9133970m.jpg
    2020
  • /foto/9133/9133972m.jpg
    2020
  • /foto/9133/9133973m.jpg
    2020
  • /foto/9032/9032592m.jpg
    2020
  • /foto/9122/9122254m.jpg
    2020
  • /foto/9122/9122258m.jpg
    2020

TW40°

Poprzednie: 2017-2018 Budowa nowego przystanku Szklarska Poręba Huta Strona Główna Następne: 2017-2018 Budowa nowego przystanku Szklarska Poręba Huta