Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt kolejowy (LK 355 / Grabowno Wielkie)
5
 
Wiadukt kolejowy (Twardogóra - ul. Wojska Polskiego / LK 355)
2
 
Przejazd kolejowy I (LK 355 / Grabowno Wielkie)
3
 
Wiadukt kolejowy (LK nr 355 / Bukowina Sycowska)
3
 
Przejazd kolejowy (Twardogóra - ul. Wrocławska / LK 355)
6
 
Wiadukt drogowy (Twardogóra - ul. Leśne Domy / LK 355)
3
 
Wiadukt kolejowy (LK nr 355 / Domasławice - Gola Wielka)
1
 
Wiadukt kolejowy (Międzybórz - ul. Zielonki / LK 335)
2
 
Przejazd kolejowy II (LK 355 / Grabowno Wielkie)
4
0,000
Stacja kolejowa Ostrów Wielkopolski
12
5,282
Stacja kolejowa Topola Osiedle
7
13,122
Stacja kolejowa Odolanów
10
17,294
Przystanek kolejowy Garki
2
20,484
Stacja kolejowa Granowiec
25,037
Stacja kolejowa Sośnie Ostrowskie
3
33,668 km
Stacja kolejowa Międzybórz Sycowski
24
38,980 km
Stacja kolejowa Bukowina Sycowska
13
47,682 km
Stacja kolejowa Twardogóra
27
53,552 km
Stacja kolejowa Grabowno Wielkie
22
 
 
 
 
  ID: 4425800

Linia kolejowa nr 355 Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie

Nebenbahn Großgraben - Ostrowo



Budowa
1909-1910
 
Budowę jednotorowej, lokalnej linii mającej połączyć Oleśnicę z Ostrowem Wlkp. przez Grabowno, Twardogórę, Międzybórz, Odolanów do Ostrowa Wielkopolskiego koleje pruskie rozpoczęły w 1908 r. (dyrekcja poznańska KPEV). Linię o długości 53,94 km zbudowano bez większych trudności (jedynie na rozlewiskach Baryczy wymagane były większe prace melioracyjne i budowa kilkunastu niewielkich przepraw nad kanałami). Największe nachylenie toru wynosiło 8 promili (najtrudniejszy był odcinek między Sośniami i Miedzyborzem), ...
Budowę jednotorowej, lokalnej linii mającej połączyć Oleśnicę z Ostrowem Wlkp. przez Grabowno, Twardogórę, Międzybórz, Odolanów do Ostrowa Wielkopolskiego koleje pruskie rozpoczęły w 1908 r. (dyrekcja poznańska KPEV). Linię o długości 53,94 km zbudowano bez większych trudności (jedynie na rozlewiskach Baryczy wymagane były większe prace melioracyjne i budowa kilkunastu niewielkich przepraw nad kanałami). Największe nachylenie toru wynosiło 8 promili (najtrudniejszy był odcinek między Sośniami i Miedzyborzem), najciaśniejszy łuk torów ma promień 400 m (za Międzyborzem), a proporcja torów prostych do prowadzonych po łuku wynosi 10:1.

Jako pierwszy został przekazany do eksploatacji odcinek od Ostrowa do Odolanowa (10 października 1909 roku), następnie oddano odcinki Międzybórz - Odolanów i Grabowno - Bukowina (1 października 1910 roku), a cała linię oddano 20 listopada 1910 roku. Po I wojnie światowej linia została przecięta granicą polsko-niemiecką, która przebiegała między Pawłowem Wielkopolskim i Międzyborzem Sycowskim (Neumittelwalde). Na linii prowadzony był wtedy lokalny ruch graniczny - kursowały dwie pary pociągów mieszanych relacji Ostrów Wielkopolski – Międzybórz Sycowski. Prędkość pociągów na odcinku Ostrów Wielkopolski– Międzybórz Sycowski wynosiła 45 km/h, więc do prowadzenia pociągów w zupełności wystarczały parowozy towarowe. Do 1945 roku (i to zarówno przed I wojną światową, jak i w latach międzywojennych a także w okresie II wojny światowej) ruch pociągów dalekobieżnych z Wrocławia w kierunku Ostrowa i dalej Kalisza był prowadzony linią pierwszorzędną (Hauptbahn) przez Krotoszyn. Po 1939 roku kursowały 4 pary w relacji Grabowno-Ostrowo, 2 pary Grabowno-Międzybórz (1 w dni robocze) i 2 pary Sośnina - Ostrów (w dni robocze).

Znaczenie linii Ostrów Wlkp. – Grabowno Wielkie wzrosło po II wojnie światowej. Stała się ona fragmentem najkrótszego połączenia Warszawy z Wrocławiem. W okresie obowiązywania rozkładów jazdy 1946/1947 i 1947/1948 trasą przez Odolanów skierowano pociągi pospieszne. Jednak już od 1948 roku pociągi te ponownie przerzucono na linię przez Krotoszyn. Niewątpliwie przyczyniły się do tego osuwiska skarp nasypów jakie następowały w różnych lokalizacjach na szlakach Sośnie Ostrowskie – Międzybórz Syc. – Bukowina Syc. W rozkładzie na 1949 rok na długości 12 km wprowadzone były stało stałe ograniczenie prędkości do 20 km/h.

Od początku lat sześćdziesiątych stopniowo zwiększała się liczba pociągów pospiesznych łączących Warszawę z Wrocławiem i kursujących przez Odolanów. Od 1966 roku zaczął kursować szybki dzienny pociąg pospieszny z Warszawy do Jeleniej Góry (odjazd z Warszawy o 5:30, przyjazd do Wrocławia 10:37, do Jeleniej Góry 13:01). Natomiast w 1968 na trasę przez Ostrów Wlkp. – Odolanów przeniesiono Ex „Odra” (Warszawa 16:13 – Wrocław 21:30), prowadzony na całej trasie trakcją spalinową: w rozkładzie jazdy 1968/1969 były to 3 wagony motorowe serii SN61, a w następnych latach – lokomotywa serii ST43. W latach sześćdziesiątych i na początku lat siedemdziesiątych prędkość pociągów na odcinku Ostrów Wlkp. – Grabowno Wlk. wynosiła 80 km/h.

W grudniu 1975 roku zakończona została elektryfikacja linii Ostrów Wlkp. – Grabowno Wlk. i całego połączenia Warszawa – Wrocław. W ramach modernizacji układów torowych poprzedzających tę elektryfikację zasadniczo przebudowano stację Grabowno Wielkie ze zmianą zasadniczego kierunku na Ostrów Wlkp. a nie na Krotoszyn. Przejście z linii dwutorowej na jednotorową odbywa się po rozjeździe o promieniu 1200 m. Prędkość pociągów na linii Ostrów – Grabowno Wlk. została zwiększona zasadniczo do 100 km/h (poza szlakiem Sośnie Ostr. – Międzybórz Syc). Po elektryfikacji czas przejazdu Ex „Odra” skrócił się do 4 godzin 51 minut. Co więcej – pociąg ten przez kilka lat obsługiwano specjalnie przygotowanym składem nowoczesnych wagonów z Pafawagu w charakterystycznym malowaniu.

W latach 1987-1988 wymieniono nawierzchnię na linii, a w czerwcu 1992 roku na wybranych odcinkach zwiększone zostały prędkości maksymalne. Wtedy to pojawiły się pierwsze fragmenty linii, na których obowiązywała prędkość 120 km/h. Czas jazdy Ex „Odra” z Warszawy do Wrocławia skrócił się do 4 godzin 35 minut. Potem było już tylko gorzej – stan infrastruktury się pogarszał, przybywało ograniczeń prędkości. Od kilku lat, krok po kroku, stan poszczególnych odcinków tworzących połączenie Warszawa – Łódź – Wrocław ulega poprawie.

(moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / mijanek (po./mpo.) i bocznic (bszl.) liczony jest od Ostrowa Wlkp., niemiecki kilometraż (w nawiasie) liczony był od Grabowna. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą:
- , Ostrów Wielkopolski, st., km 0,000 (km 53,9)
- , Topola-Osiedle, st., km 5,282 (km 48,7)
- , Tarchały Wielkie, po., km 10,327 (km 43,5)
- , Odolanów, st., km 13,122 (km 40,8)
- , Garki, po., km 17,294 ( km 36,7)
- , Granowiec, st., km 20,484 (km 33,4)
- , Sośnie Ostrowskie, st., km 25,037 (km 28,9)
- , Pawłów Wielkopolski, po., km 30,664 (km 23,28)
- dawna granica państwowa, km 31,904 (km 22,03)
- , Międzybórz Sycowski, mpo., km 33,668 (km 20,30)
- , Bukowina Sycowska, mpo., km 38,990 (km 14,97)
- , Twardogóra, st., km 47,682 (km 6,26)
- , Grabowno Wielkie, st., km 53,552 (km 0,00)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Międzybórz rok 1910 - przybycie pierwszego pociągu z Oleśnicy
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Tłum na stacji kolejowej Międzybórz wita pierwszy pociąg.
  • Data: 1934
    komentarze: 0
    Incydent kolejowy na przedmieściach Twardogóry. Lato 1934.