![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budowę jednotorowej, lokalnej linii mającej połączyć Oleśnicę z Ostrowem Wlkp. przez Grabowno, Twardogórę, Międzybórz, Odolanów do Ostrowa Wielkopolskiego koleje pruskie rozpoczęły w 1908 r. (dyrekcja poznańska KPEV). Linię o długości 53,94 km zbudowano bez większych trudności (jedynie na rozlewiskach Baryczy wymagane były większe prace melioracyjne i budowa kilkunastu niewielkich przepraw nad kanałami). Największe nachylenie toru wynosiło 8 promili (najtrudniejszy był odcinek między Sośniami i Miedzyborzem), ...
Budowę jednotorowej, lokalnej linii mającej połączyć Oleśnicę z Ostrowem Wlkp. przez Grabowno, Twardogórę, Międzybórz, Odolanów do Ostrowa Wielkopolskiego koleje pruskie rozpoczęły w 1908 r. (dyrekcja poznańska KPEV). Linię o długości 53,94 km zbudowano bez większych trudności (jedynie na rozlewiskach Baryczy wymagane były większe prace melioracyjne i budowa kilkunastu niewielkich przepraw nad kanałami). Największe nachylenie toru wynosiło 8 promili (najtrudniejszy był odcinek między Sośniami i Miedzyborzem), najciaśniejszy łuk torów ma promień 400 m (za Międzyborzem), a proporcja torów prostych do prowadzonych po łuku wynosi 10:1.
Show more
Show less
Jako pierwszy został przekazany do eksploatacji odcinek od Ostrowa do Odolanowa (10 października 1909 roku), następnie oddano odcinki Międzybórz - Odolanów i Grabowno - Bukowina (1 października 1910 roku), a cała linię oddano 20 listopada 1910 roku. Po I wojnie światowej linia została przecięta granicą polsko-niemiecką, która przebiegała między Pawłowem Wielkopolskim i Międzyborzem Sycowskim (Neumittelwalde). Na linii prowadzony był wtedy lokalny ruch graniczny - kursowały dwie pary pociągów mieszanych relacji Ostrów Wielkopolski – Międzybórz Sycowski. Prędkość pociągów na odcinku Ostrów Wielkopolski– Międzybórz Sycowski wynosiła 45 km/h, więc do prowadzenia pociągów w zupełności wystarczały parowozy towarowe. Do 1945 roku (i to zarówno przed I wojną światową, jak i w latach międzywojennych a także w okresie II wojny światowej) ruch pociągów dalekobieżnych z Wrocławia w kierunku Ostrowa i dalej Kalisza był prowadzony linią pierwszorzędną (Hauptbahn) przez Krotoszyn. Po 1939 roku kursowały 4 pary w relacji Grabowno-Ostrowo, 2 pary Grabowno-Międzybórz (1 w dni robocze) i 2 pary Sośnina - Ostrów (w dni robocze). Znaczenie linii Ostrów Wlkp. – Grabowno Wielkie wzrosło po II wojnie światowej. Stała się ona fragmentem najkrótszego połączenia Warszawy z Wrocławiem. W okresie obowiązywania rozkładów jazdy 1946/1947 i 1947/1948 trasą przez Odolanów skierowano pociągi pospieszne. Jednak już od 1948 roku pociągi te ponownie przerzucono na linię przez Krotoszyn. Niewątpliwie przyczyniły się do tego osuwiska skarp nasypów jakie następowały w różnych lokalizacjach na szlakach Sośnie Ostrowskie – Międzybórz Syc. – Bukowina Syc. W rozkładzie na 1949 rok na długości 12 km wprowadzone były stało stałe ograniczenie prędkości do 20 km/h. Od początku lat sześćdziesiątych stopniowo zwiększała się liczba pociągów pospiesznych łączących Warszawę z Wrocławiem i kursujących przez Odolanów. Od 1966 roku zaczął kursować szybki dzienny pociąg pospieszny z Warszawy do Jeleniej Góry (odjazd z Warszawy o 5:30, przyjazd do Wrocławia 10:37, do Jeleniej Góry 13:01). Natomiast w 1968 na trasę przez Ostrów Wlkp. – Odolanów przeniesiono Ex „Odra” (Warszawa 16:13 – Wrocław 21:30), prowadzony na całej trasie trakcją spalinową: w rozkładzie jazdy 1968/1969 były to 3 wagony motorowe serii SN61, a w następnych latach – lokomotywa serii ST43. W latach sześćdziesiątych i na początku lat siedemdziesiątych prędkość pociągów na odcinku Ostrów Wlkp. – Grabowno Wlk. wynosiła 80 km/h. W grudniu 1975 roku zakończona została elektryfikacja linii Ostrów Wlkp. – Grabowno Wlk. i całego połączenia Warszawa – Wrocław. W ramach modernizacji układów torowych poprzedzających tę elektryfikację zasadniczo przebudowano stację Grabowno Wielkie ze zmianą zasadniczego kierunku na Ostrów Wlkp. a nie na Krotoszyn. Przejście z linii dwutorowej na jednotorową odbywa się po rozjeździe o promieniu 1200 m. Prędkość pociągów na linii Ostrów – Grabowno Wlk. została zwiększona zasadniczo do 100 km/h (poza szlakiem Sośnie Ostr. – Międzybórz Syc). Po elektryfikacji czas przejazdu Ex „Odra” skrócił się do 4 godzin 51 minut. Co więcej – pociąg ten przez kilka lat obsługiwano specjalnie przygotowanym składem nowoczesnych wagonów z Pafawagu w charakterystycznym malowaniu. W latach 1987-1988 wymieniono nawierzchnię na linii, a w czerwcu 1992 roku na wybranych odcinkach zwiększone zostały prędkości maksymalne. Wtedy to pojawiły się pierwsze fragmenty linii, na których obowiązywała prędkość 120 km/h. Czas jazdy Ex „Odra” z Warszawy do Wrocławia skrócił się do 4 godzin 35 minut. Potem było już tylko gorzej – stan infrastruktury się pogarszał, przybywało ograniczeń prędkości. Od kilku lat, krok po kroku, stan poszczególnych odcinków tworzących połączenie Warszawa – Łódź – Wrocław ulega poprawie. (moose - różne źródła) Kilometraż stacji (st.) i przystanków / mijanek (po./mpo.) i bocznic (bszl.) liczony jest od Ostrowa Wlkp., niemiecki kilometraż (w nawiasie) liczony był od Grabowna. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą: - , Ostrów Wielkopolski, st., km 0,000 (km 53,9) - , Topola-Osiedle, st., km 5,282 (km 48,7) - , Tarchały Wielkie, po., km 10,327 (km 43,5) - , Odolanów, st., km 13,122 (km 40,8) - , Garki, po., km 17,294 ( km 36,7) - , Granowiec, st., km 20,484 (km 33,4) - , Sośnie Ostrowskie, st., km 25,037 (km 28,9) - , Pawłów Wielkopolski, po., km 30,664 (km 23,28) - dawna granica państwowa, km 31,904 (km 22,03) - , Międzybórz Sycowski, mpo., km 33,668 (km 20,30) - , Bukowina Sycowska, mpo., km 38,990 (km 14,97) - , Twardogóra, st., km 47,682 (km 6,26) - ![]() |
|||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |