MENU
Fragment portu. Fot. "Groß Strehlitzer Heimatkalender für das Jahr 1940".

Dodał: Cristoforo° - Data: 2012-07-02 01:36:51 - Odsłon: 4229
Rok 1940


Do budowy portu przeładunkowego przystąpiono w ostatnim dziesięcioleciu XIX wieku. Port usytuowano w dogodnym miejscu między węzłem kolejowym Kędzierzyn, a Odrą, na gruntach kłodnickich. Aby ułatwić transport powstała również portowa stacja kolejowa - Hafenbahnhof. Port posiadał trzy baseny. Pierwszy wybudowano podczas kanalizacji Odry w latach 1891-95. Jego rozmiary wynoszą 500 m długości i 50 m szerokości. Drugi basen powstał w latach 1900-1903 i miał długość 600 m i 55 m szerokości. Trzeci basen o długości 700 m i szerokości 60 m powstał w latach 1905-08. Przed trzecim basenem znajdowało się rondo dla barek, a na murowanym nabrzeżu południowego brzegu usytuowano 5 elektrycznych dźwigów, każdy o mocy rozładowczej 5 ton. Nabrzeże północne było umocnione tłuczniem wapienia i wyposażone tylko w pochylnie. Średnia wydajność podczas dniówki wynosiła na przechylaczach 9 -10 000 ton, a dla dźwigów 4 - 5 000 ton. Łączna powierzchnia portu obejmuje 16,7 ha. -

  • /foto/3708/3708170m.jpg
    1894 - 1900
  • /foto/4582/4582720m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/10761/10761754m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/10095/10095150m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/3682/3682917m.jpg
    1896
  • /foto/3682/3682919m.jpg
    1896
  • /foto/7821/7821878m.jpg
    1898 - 1901
  • /foto/6758/6758970m.jpg
    1899
  • /foto/9236/9236588m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/113/113284m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/122/122656m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/4005/4005847m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/342/342646m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/3726/3726948m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/10250/10250230m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/139/139910m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/357/357533m.jpg
    1903
  • /foto/9857/9857495m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/394/394972m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/444/444026m.jpg
    1906
  • /foto/9240/9240644m.jpg
    1906
  • /foto/4763/4763914m.jpg
    1907
  • /foto/142/142785m.jpg
    1908
  • /foto/9801/9801293m.jpg
    1908
  • /foto/122/122654m.jpg
    1909
  • /foto/250/250026m.jpg
    1910
  • /foto/3594/3594041m.jpg
    1910
  • /foto/4034/4034139m.jpg
    1910
  • /foto/4504/4504662m.jpg
    1910
  • /foto/6653/6653590m.jpg
    1910
  • /foto/9859/9859481m.jpg
    1910
  • /foto/10060/10060394m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/9009/9009444m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/329/329926m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/221/221184m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/167/167845m.jpg
    1912
  • /foto/355/355390m.jpg
    1912
  • /foto/5020/5020542m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/4073/4073155m.jpg
    1915
  • /foto/6286/6286331m.jpg
    1915
  • /foto/199/199555m.jpg
    1915 - 1923
  • /foto/10384/10384764m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/10385/10385615m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/6408/6408168m.jpg
    1916
  • /foto/6498/6498446m.jpg
    1916
  • /foto/9625/9625537m.jpg
    1916
  • /foto/10371/10371092m.jpg
    1916 - 1918
  • /foto/6839/6839833m.jpg
    1917
  • /foto/9004/9004253m.jpg
    1918 - 1944
  • /foto/9004/9004254m.jpg
    1918 - 1944
  • /foto/9004/9004255m.jpg
    1918 - 1944
  • /foto/286/286705m.jpg
    1919
  • /foto/5710/5710058m.jpg
    1920
  • /foto/9751/9751473m.jpg
    1920
  • /foto/9455/9455653m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/6625/6625742m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/284/284727m.jpg
    1920 - 1928
  • /foto/347/347968m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4855/4855520m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/401/401596m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/401/401598m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/250/250004m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/354/354863m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/3413/3413915m.jpg
    1923
  • /foto/330/330369m.jpg
    1924
  • /foto/6032/6032698m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/6312/6312902m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/5486/5486198m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/6399/6399274m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/10534/10534036m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/4131/4131174m.jpg
    1928
  • /foto/7353/7353469m.jpg
    1928
  • /foto/9635/9635010m.jpg
    1928 - 1935
  • /foto/9010/9010664m.jpg
    1929
  • /foto/3688/3688616m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/362/362835m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/3464/3464147m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/3464/3464149m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/3828/3828902m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/354/354866m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/4982/4982534m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/414/414425m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4052/4052275m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/6265/6265217m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/162/162054m.jpg
    1933
  • /foto/10514/10514704m.jpg
    1935
  • /foto/333/333273m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/3557/3557073m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4704/4704045m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/131/131610m.jpg
    1938
  • /foto/7271/7271133m.jpg
    1938
  • /foto/329/329058m.jpg
    1938 - 1943
  • /foto/3340/3340888m.jpg
    1939
  • /foto/8998/8998759m.jpg
    1939
  • /foto/442/442841m.jpg
    1939 - 1941
  • /foto/3478/3478684m.jpg
    1940
  • /foto/9014/9014734m.jpg
    1946
  • /foto/9015/9015072m.jpg
    1950
  • /foto/122/122670m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/122/122672m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/159/159090m.jpg
    1955 - 1970
  • /foto/122/122669m.jpg
    1960
  • /foto/142/142598m.jpg
    1966
  • /foto/3333/3333127m.jpg
    1966
  • /foto/147/147529m.jpg
    1973
  • /foto/8995/8995640m.jpg
    1973
  • /foto/8995/8995641m.jpg
    1973
  • /foto/8995/8995642m.jpg
    1973
  • /foto/8995/8995777m.jpg
    1974
  • /foto/8995/8995778m.jpg
    1974
  • /foto/9658/9658453m.jpg
    1977
  • /foto/7101/7101898m.jpg
    1978 - 1985
  • /foto/5921/5921173m.jpg
    1979
  • /foto/9155/9155520m.jpg
    1993 - 1997
  • /foto/9155/9155521m.jpg
    1993 - 1997
  • /foto/9155/9155527m.jpg
    1993 - 1997
  • /foto/6530/6530013m.jpg
    2008
  • /foto/9003/9003004m.jpg
    2020

Opolska Biblioteka Cyfrowa

Poprzednie: Budynek nr 80b (dawny) Strona Główna Następne: Dom nr 82


SyG | 2016-04-23 11:19:58
Załadunek węgla pod najdłużej działającym wywrotem wagonowym w porcie kozielskim w I basenie. Jeden z dwóch, które nie zostały zdemontowane i wywiezione przez Rosjan (w ramach "reparacji" wojennych). Pracował do lat 90. Resztę załatwiły reformy pana B. Widoczne na zdjęciu bumsztaki, nie pozwalały odsunąć się załadowywanej, beznapędowej barce od nabrzeża. Załogi barek motorowych, pomagały sobie pracującą w czasie załadunku śrubą napędową, przy sterze wychylonym na lewą burtę.